fbpx

Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μια συστηματική προσπάθεια σε πολλές χώρες για την αντιμετώπιση των οδικών ατυχημάτων στις αστικές περιοχές με τη λήψη μέτρων, όπως επεμβάσεις στην οδική υποδομή, στην αστυνόμευση, σε εκστρατείες ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης. Ο αυξημένος αριθμός εμπλοκών και η μεγαλύτερη πιθανότητα πρόκλησης ατυχημάτων σε κατοικημένες περιοχές δικαιολογεί αυτή την κινητοποίηση.

Επισημαίνεται ότι βασική αιτία πρόκλησης οδικών ατυχημάτων σε αστικό περιβάλλον, όπου κυκλοφορούν πολλοί ευάλωτοι χρήστες (πεζοί, μοτοσυκλετιστές, ποδηλάτες, παιδιά, ηλικιωμένοι) είναι η ταχύτητα.

Έρευνα του ΟΟΣΑ, η οποία εξέτασε μεγάλο εύρος τροχαίων περιστατικών, κατέληξε πως η υπερβολική ταχύτητα ευθύνεται για το 1/3 του συνόλου των ατυχημάτων ή δυστυχημάτων που σημειώνονται στους δρόμους. Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, αύξηση της ταχύτητας κίνησης ενός οχήματος κατά 5% οδηγεί σε άνοδο των τροχαίων ατυχημάτων κατά 10% και των δυστυχημάτων κατά 20%.

Ειδικά για τροχαία περιστατικά εντός οικιστικού ιστού σημειώνεται ότι στα ατυχήματα οχήματος με πεζό, η πιθανότητα θανάσιμου τραυματισμού του πεζού εκτιμάται στο 10% όταν η ταχύτητα είναι 30 χλμ/ώρα, στο 50% όταν η ταχύτητα είναι 50 χλμ/ώρα και στο 90% όταν η ταχύτητα είναι 70 χλμ/ώρα. Αποδεικνύεται πως και η μικρή μείωση της ταχύτητας των οχημάτων στις αστικές περιοχές είναι δυνατόν να σώσει αρκετές ζωές.

Καταλυτική για την βελτίωση της υφιστάμενης οδικής κατάστασης που επικρατεί εντός των οικιστικών ιστών θα μπορούσε να είναι η συμβολή των Οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης μέσα από συγκεκριμένες δράσεις όπως:

-η δημιουργία ζωνών ήπιας κυκλοφορίας με όρια ταχύτητας 30-40 χλμ/ώρα εντός του αστικού ιστού

-η αξιοποίηση σύγχρονων τεχνικών μέσων (κάμερες, συστήματα ευφυών μεταφορών, ραντάρ)

– η βελτίωση και συντήρηση της οριζόντιας και κατακόρυφης σήμανσης

– η απομάκρυνση όλων των παρόδιων εμποδίων που επηρεάζουν αρνητικά την οδική ασφάλεια (διαφημίσεις, στύλοι Οργανισμών Κοινωνικής Ωφέλειας κ.λπ.)

– η τοποθέτηση μειωτών ταχύτητας (σαμαράκια)

– η σύνταξη και έγκριση προδιαγραφών για ποδηλατοδρόμους και πεζοδρόμια με στόχο την ασφαλή μετακίνηση ποδηλατών, πεζών και ΑΜΕΑ.

– η αναγκαιότητα στοχευμένων εκστρατειών ενημέρωσης του κοινού σε τοπικό επίπεδο για την προστασία των ευάλωτων χρηστών.

Μέχρι την υλοποίηση παρόμοιων δράσεων, η ανάγκη αντιμετώπισης καθημερινών τροχαίων συμβάντων καθίσταται αναπόφευκτη με κύριο μέλημα την άμεση βοήθεια των παθόντων.

Θεωρείται καθοριστική η σύσταση ενός κεντρικού οργάνου που θα έχει πλήρη εικόνα για τη διαθεσιμότητα υπηρεσιών που εμπλέκονται στην αντιμετώπιση των παθόντων μετά από ένα οδικό ατύχημα (Τροχαίας, ΕΚΑΒ, εφημεριών στα Τοπικά Νοσοκομεία) και θα τις συντονίζει.

*Το άρθρο δημοσιεύτηκε στο ilamia.gr

Γραψε ενα σχολιο

Your email address will not be published. Required fields are marked *